Tuesday, November 16, 2010

7 Benda Ajaib Dunia aka 7 Wonders of the World.

Salam, anda semua mesti taukan pasal 7 benda ajaib dunia. 7 daripada 21 yang dapat pengiktirafan oleh LISBON OFFICIAL DECLARATION OF THE NEW 7 WONDERS OF THE WORLD. Aku  pun tak tau kenapa tetiba nak buat research pasal 7 benda ajaib dunia ni. Takdela research mana, haha. Cuma nak ada la pengetahuan dalam benda ni, at least takde la angkat bahu je kan bila orang tanya. Kalau boleh jawaab pun, setakat 4 je. lain angkat bahu. So, aku pun merajinkan diri untuk google pasal keajaiban dunia.

1)The Pyramid at Chichén Itzá (before 800 A.D.) Yucatan Peninsula, MexicoPiramida Maya terkenal Chichen Itza dalam bahasa suku Maya secara harfiah berarti: “Mulut sumur dari Itza”, nama Chichen Itza adalah kata Maya: CHI (mulut), CHEN (baik) dan Itza (dari suku Itza), terletak 75 mil timur Merida, Ibukota Negara Bagian Yucatan, Meksiko. Situs arkeologi ini adalah keajaiban dunia dengan nilai yang paling penting dari kebudayaan Maya yang meliputi wilayah sekitar enam mil persegi.




2)  Tembok Besar China aka The Great Wall of China- Tembok Besar  sepanjang 6,400 km (approx.) ini dibina untuk melindungi utara China daripada serangan puak Mongol dan Turkik. Tembok ini dibina sekitar 200SM. Sebagai projek pertahanan ketenteraan, Tembok Besar dibina menurut tinggi rendah lereng gunung dan melintasi padang pasir, padang rumput dan tanah paya. Tukang bina zaman purba China telah membina struktur yang berbeza-beza berdasarkan keadaan muka bumi yang berbeza dan telah memperlihatkan kepakaran dan kecerdikan mereka. Memang hebat dan tertanya tanya berapa ratus rabu buruh telah dikerah untuk menyiapkan tembok ni. 



3) Taj Mahal - Simbol cinta seorang suami kepada isterinya iaitu Shah Jahan dan isterinya Mumtaz Mahal. Mumtaz Mahal meninggal di usia 39 tahun, ketika melahirkan anak ke-14 pada tahun 1631. Kematian isteri tercinta membuat Sang Raja begitu berduka. Sebelum meninggal, Mumtaz berpesan ‘’ingin dibuatkan makam yang tak pernah disaksikan dunia sebelumnya untuk mengenangnya bertahun-tahun akak datang’’.. Jahan kemudian mengerahkan 20 ribu tenaga kerja untuk menunaikan pesan istrinya itu.



4)Christ the Redeemer StatuePatung Yesus ini memiliki tinggi sekitar 38 meter, berdiri di puncak gunung Corcovado menghadap Rio de Janeiro. Didesain oleh Heitor da Silva Costa seorang Brazilian, dan dibuat oleh pemahat berkebangsaan Perancis Paul Landowski. ini adalah salah satu monumen yang paling terkenal di dunia. Patung ini butuh waktu lima tahun untuk dibangun dan diresmikan pada 12 Oktober 1931. Patung ini telah menjadi simbol kota dan kehangatan dari orang-orang Brasil, yang menerima tamu dengan tangan terbuka. 


5) The Roman Colosseum, Rome, ItalyArena raksasa ini berada di tengah pusat kota Roma, dibangun untuk merayakan kemuliaan Kekaisaran Romawi. Konsep desain masih dipakai hingga hari ini, dan hampir setiap stadion olahraga modern sekitar 2.000 tahun kemudian masih mengikuti jejak desain stadium. Hari ini, melalui film dan buku-buku sejarah, kita bahkan lebih sadar akan kejam perkelahian dan permainan yang berlangsung di arena ini, yang semuanya itu hanya untuk kegembiraan penonton.


6) Petra (9 B.C. – 40 A.D.), JordanDi tepi gurun pasir Arab, Petra merupakan ibukota kerajaan Nabataean dengan rajanya adalah Aretas ke-IV (9 SM hingga 40 Masehi). Teknologi air yang sangat tinggi, tersedia di Nabataeans, kota ini dibangun dengan konstruksi terowongan besar dan bak-bak air raksasa. Dalam bangunan ini terdapat sebuah teater, model Yunani-Romawi yang memiliki ruang untuk 4000 orang penonton. Hari ini, Istana Makam Petra, dengan tinggai 42 meter adalah contoh kebudayaan Timur Tengah yang menakjubkan.



7) Machu Picchu (1460-1470), Peru Pada abad ke-15, Kaisar Inka Pachacútec membangun sebuah kota di awan di atas gunung yang dikenal sebagai Machu Picchu ("gunung tua"). Bangunan yang luar biasa ini terletak di tengah Andes Plateau, jauh di hutan Amazon dan di atas Sungai Urubamba. Bangunan ini mungkin ditinggalkan oleh suku Inca karena wabah cacar dan, setelah Spanyol menaklukkan Kekaisaran Inka, kota ini tetap 'hilang' selama lebih dari tiga abad. Ditemukan kembali oleh Hiram Bingham pada tahun 1911.
  

So, kesemuanya tujuh benda keajaiban dunia. Mula-mula aku tersalah juga by listing Pyramid Gaza, The Hanging Babylon semua. Sebenarnya, yang atas ni are the new 7 wonders of the world yang baru diiktiraf pada 07.07.07. Tapi sebelum berakhir entry ni. Keajaiban di atas ni hanyalah keajaiban oleh ciptaan manusia je kan. Keajaiban yang dimaksudkan ialah kurnian Tuhan yang memang 'ajaibnya'. Tidak mampu dilakukan oleh sesiapa selain Allah swt. iaitu ;

1. Boleh Melihat
2. Boleh Mendengar
3. Boleh Menyentuh
4. Boleh Menyayangi
5. Boleh Merasa
6. Boleh ketawa
7. dan boleh Mencintai

Semoga kita tidak lupa Tujuh Keajaiban Allah.  Alhamdullilah kita cukup kesemuanya.  
Salam.



source : Google, apakabardunia.com




1 comment: